فرسودگی خطوط تولید دارو

یکی از بزرگترین و مهمترین چالش هایی که صنعت داروسازی با آن دست و پنجه نرم می کند فرسودگی خطوط تولید ، تجهیزات ودستگاه های مورد استفاده این صنعت می باشد.این مهم باعث ایجاد مشکلات فراوانی درزمینه صادرات دارو شده است.با جوان سازی خطوط تولید و تجهیزات کارخانجات داروسازی هم ضایعات دارو و هم هزینه های تولید به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.
این صنعت توانسته 97 درصد نیاز کشور به دارو را برطرف کند و داروهای تولیدی با وجود کهنگی ماشین آلات هیچ مشکلی از لحاظ کیفیت ندارند اما فرسودگی خطوط تولید باعث افزایش ضایعات دارو و به تبع آن افزایش هزینه های تولیدی میشود و از آنجایی که این صنعت جزو صنایع دانش بنیان محسوب می شود لازم است از طرف دولت مورد حمایت قرار گیرد.
تجهیزات فرسوده باعث عقب افتادگی از فناورهای جدید می شود و کارخانجات نمی توانند از تمام ظرفیت تولید خود بهره ببرند و این امر باعث افزایش قیمت کالاها شده وصنایع از رقابت با کالاهای خارجی باز می مانند.

آوار فرسودگی‌ ماشین‌آلات بر صنعت داروسازی

شرکت‌کنندگان در هفتمین نمایشگاه ایران‌فارما بر لزوم بازسازی، نوسازی و توسعه در صنعت داروسازی تاکید کرده و اذعان داشتند بسیاری از ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده، بیش از 30 سال به طور مداوم مورد استفاده قرار گرفته‌اند و فرسودگی تجهیزات باعث پایین آمدن راندمان این دستگاه‌ها شده است. آنان معتقد بودند نرخ سرمایه‌گذاری در صنعت داروسازی به دلیل مسائل متعددی از جمله تحریم‌ و تورم، پایین‌تر از نرخ استهلاک در این صنعت است و ماشین‌آلات و خطوط تولید دچار فرسودگی شده‌اند. صاحبان صنایع دارویی بر بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات، حل مشکلات تامین نقدینگی و لزوم در نظر گرفتن تسهیلات بانکی تاکید و امید داشتند در بودجه سال آینده بندی برای بازسازی و نوسازی صنعت داروسازی تعلق بگیرد تا با تکیه بر این تحول، علاوه بر تامین دارویی کشور در زمینه صادرات دارویی گام برداشته شود. هفتمین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما) با شعار ” توسعه، نوسازی و بازسازی” در صنعت داروسازی 18 تا 20 مهرماه در مصلای تهران برگزار شد.

چالشهای صنعت داروسازی|فرسودگی تجهیزات تولید دارو|هود لامینار|هود ایمنی زیستی|فیلتر هپا| نویدبخش ضربان|نبض| مجتمع صنعتی بعثت

عمر مفید تجهیزات آزمایشگاهی و نگهداری از آن ها

راه اندازی تجهیزات آزمایشگاهی ،بهره برداری و نگهداری از آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است وکار در چنین محیط هایی دقت و توجه بالایی را می طلبد.
اپراتور آزمایشگاه می بایست ازعمر مفید تجهیزات و نحوه مراقبت از آن ها اطلاعات کافی داشته باشد تا زمان دقیق سرویس یا جایگزینی هر وسیله را تشخیص داده و نسبت به انجام آن اقدام کند.زیرا که در محیط آزمایشگاهی کوچکترین بی دقتی باعث تغییر در نتایج آزمایشات شده و پروسه تحقیق یا تولید با شکست روبرو می شود.

چه زمانی لازم است  تعمیر یا تعویض تجهیزات انجام گیرد؟

چالشهای صنعت داروسازی|فرسودگی تجهیزات تولید دارو|هود لامینار|هود ایمنی زیستی|فیلتر هپا| نویدبخش ضربان|نبض| مجتمع صنعتی بعثت

– ایمنی

امنیت اپراتور آزمایشگاه از اولویت بالایی برخوردار است.اگر تجهیزات آزمایشگاه سلامتی اپراتور را به خطر بیاندازد باید سریعا برای تعمیر و یا تعویض آن اقدام شود.
به طور مثال، هودها بسیار بادوام هستند ولی اسیدهای سنگین گاهی اوقات می توانند باعث خوردگی هود شوند، مخصوصا اگر برای مقاومت در برابر آن ها ساخته نشده باشد.

– فرسودگی تجهیرات

باکیفیت ترین محصولات نیز بعد از گذشت عمر مفیدشان دچار فرسودگی میشوند که علایم آن می توانند شامل موارد زیر باشد:
* زنگ زدگی لوازم: که بسیار خطرناک است.
* تاب برداشتن:مثلا شیشه ی روی ارسی هود تاب برداشته باشد باید تعویض شود.
* ترک خوردن: ترک خوردن قسمتهایی از هود مثل ارسی که روی جریان هوا تاثیر می گذارد.
* اگزوز فن : که با شنیدن صدا یا تغییر جریان هوا باید مورد بررسی قرار گیرند.

– افت کارکرد تجهیزات آزمایشگاهی

با قرار دادن تجهیزات با کیفیت در جای مناسب در محیط آزمایشگاه می توان بازدهی را بالا برد.

– کالیبراسیون

مقایسه اندازه‌گیری‌های تجهیزات با واحد اندازه‌گیری استاندارد، به منظور تایید درستی آن و انجام تنظیمات لازم را کالیبراسیونگویند. کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی باید به صورت منظم انجام شود.
انجام کالیبراسیون از داده های نامعتبر محافظت کرده و ایمنی را در طول آزمایش تضمین می کند. کالیبراسیون می بایست توسطیک متخصص انجام گیرد.

کالیبراسیون تجهیزات داروسازی|فرسودگی تجهیزات تولید دارو|هود لامینار|هود ایمنی زیستی|فیلتر هپا| نویدبخش ضربان|نبض| مجتمع صنعتی بعثت

چه زمانی باید کالیبراسیون انجام شود ؟

*زمان توصیه شده توسط سازنده

* زمانی که وسیله ی مورد نظر ضربه می خورد یا به زمین می افتد یا درگیر حادثه ای می شود که ایمنی آن را تحت الشعاع قرار می دهد.

* هنگام استفاده از تجهیزات،با الگوها یا صداهای غیر طبیعی مواجه می شویم.

* شک در اندازه گیری های به دست آمده

– تعمیرات و نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی معمولا پرهزینه هستند و تعمیرات و نوسازی طول عمر تجهیزات را افزایش داده و هزینه‌های جایگزینی تجهیزات را کاهش می‌دهد. به این منظور باید به نکاتی توجه کنیم:

* تجهیزات آزمایشگاهی معیوب یا فرسوده را بدون اتلاف وقت تعمیر یا نوسازی کنید. ماشین‌های معیوب ممکن است در میانه آزمایش به درستی کار نکنند و منجر به اتلاف مواد اولیه شوند و همچنین نگرانی‌های ایمنی را به دنبال داشته باشند.
* تعمییرات اساسی باید توسط متخصصین متبهر انجام شود
* با تمیز کردن تجهیزات، صیقل دادن، روغن کاری قطعات متحرک و جایگزینی قطعات کوچک فرسوده، تجهیزات قدیمی را نوسازی کنید .

– جایگزینی

برای مقابله با چالش فرسودگی خطوط تولید می بایست تجهیزاتی که قابل تعمیر یا نوسازی نیستند تعویض شوند. توصیه می شود تجهیزات آزمایشگاهی را از منابع شناخته شده خریداری کنید که کیفیت را تضمین می کنند و پشتیبانی فنی ارائه می دهند. نگهداری تجهیزات با کیفیت بالا آسان تر است و دوام آن به کاهش هزینه ها در دراز مدت منجر می شود.
تجهیزاتی که خیلی قدیمی هستند حتی اگر معیوب هم نباشند باید تعویض شوند.شاید مقداری فرسودگی در حین کار قابل توجه نباشد،ولی تجهیزات قدیمی قابل اعتماد نیستند و پشتیبانی فنی از نظر سرویس و تهیه قطعات یدکی ممکن است محدود باشد.

سخن آخر

مراقبت و نگهداری و همچنین تعویض تجهیزات آزمایشگاهی باید به صورت روتین و در چارچوب روش عملیاتی استاندارد آزمایشگاه انجام گیرد و این باعث طولانی شدن عمر مفید وسیله شده و داده های به دست آمده در آزمایشگاه از اطمینان بیشتری برخوردار خواهند شد

نبض (نویدبخش ضربان)
اتصال به واتساپ